Jeżeli chodzi o elektrycznie zasilaną linię kolejową, to jej początku darowane są na 1895 rok. Wówczas stworzono tę linię, po jakiej miały możliwość przemieszczania się znacznie nowocześniejsze pociągi elektryczne. Na terenie naszego kontynentu europejskiego takie środki transportu pojawiły się w 1902 roku. Miejscem, gdzie zapoczątkowano ich przejazd były włoskie Alpy. Od tego momentu zaczęto tworzyć kolejne linie i opracowywać koncepcje następnych pociągów, jakie mogłyby kursować właśnie na tak innowacyjnych jak na tamte czasy zasadach. I w tym przypadku, dwudzieste stulecie okazało się dla  Europy czasem silnego rozkwitu napędu elektrycznego. Biorąc pod uwagę to, jaka była skala rozwoju linii i pociągów kolejowych elektrycznych w Europie, a jaka w innych kontynentach, przewagę miały jednak mimo wszystko takie maszyny, które wprowadzane były w ruch poprzez trakcję spalinową. Powodem był fakt, iż były tańsze w eksploatacji, lepiej zatem wypadały na długich, dalekich dystansach. Niesamowicie ważny dla rozwoju transportu kolejowego okazał się także rok 1941. Dlaczego? Otóż wtedy doszło do przełomowego momentu w dziedzinie rozkwitu kolei w Stanach Zjednoczonych. A dokładniej, amerykańska spółka Union Pacific Railroad zdecydowała się wyprodukować i wypuścić na rynek najpotężniejszą na owe czasy lokomotywę, która była najokazalszą maszyną na świecie. Nazwano ją nieprzypadkowo „Duży Chłopiec”, czyli „Big Boy”. Lokomotywa ta mierzyła aż czterdzieści metrów długości. Ponadto miała też sześć metrów wysokości oraz ważyła potężne kilogramy, bo szacuje  się iż jakieś sześćset ton! Celem stworzenia tego gigantycznego pojazdu było przede wszystkim uciągnięcie wielkich składów towarowych i z przeznaczeniem właśnie transportu produktów lokomotywę wypuszczono na tory. Niekiedy te zespoły trakcyjne zbudowane były z aż stu wagonów. Ciągnęły się one przez Góry Skaliste Stanów Zjednoczonych. Na chwilę obecną można jeszcze podziwiać siedem wagonów, ale nie są one sprawne, zaś stanowią pamiątkę. Lokomotywa, która nadal zachowała sprawność i nadaje się do wypuszczenia na tory jest model zwany Challenger. To był młodszy brat wyżej wspomnianego giganta – Big Boya czyli Dużego Chłopca. Pojazd ten wyróżniał się skróceniem o jakieś cztery metry. Na dzień dzisiejszy jest to pojazd nadal użytkowany, który ciągnie za sobą pociągi pasażerskie. Prowadzony jest po pośpiesznych liniach i można go spotkać na terenie Stanów Zjednoczonych.

http://slonko.eu/rolety/

Kategorie: Pociągi

Powiązane Posty

Pociągi

POCIĄGI W PRAKTYCE – WADY I ZALETY

Niesamowitą zaletą kolei jest sam klimat, jaki stwarza podróż pociągami. To świetna frajda zarówno dla małych dzieci, jak i swego rodzaju relaks podróżowania dla dorosłych. Nie zapominajmy także, ze istnieje tak wiele rozmaitych połączeń kolejowych, Czytaj więcej…

Pociągi

PODZIAŁ POCIĄGÓW

Wyróżnia się bardzo dużo rozmaitych rodzajów pociągów. Maszyny te są różnorodnie konstruowane, inaczej przemieszczają się i na innych zasadach są wprowadzane w ruch. Generalnie rzecz biorąc występuje jednakże pewien ich uniwersalny podział na kilka standardowych, Czytaj więcej…

Pociągi

Pierwsze elektryczne pociągi w Japoni

Pociągi elektryczne to kolejny przełom, do jakiego doszło w dziedzinie rozwoju kolei. Pierwsze z nich zaczęły być powszechnie użytkowane w Kraju Kwitnącej Wiśni, czyli Japonii. W 1964 roku zdecydowano się tam wprowadzić pierwszą kolej osiągającą Czytaj więcej…